Suoraan sisältöön

Kategoria: Ajankohtaista

Haluatko kehittää luontoon pohjautuvaa tuote- ja palvelutarjontaasi? Vai onko mielessäsi uusi tuoteidea, mutta et tiedä kuinka siitä saisi myytävän tuotteen ja missä kannattaa myydä? Luonto-Saimaa -hankkeessa etsitään niin uusia kuin vanhojakin palveluntarjoajia innovatiivisille Saimaa-elämyksille ja tarjotaan tukea tuotekehitykseen, myyntiin ja markkinointiin.

Maailmalla on jo pitkään vallinnut ”live like a local” -trendi eli matkailijat haluavat päästä kokemaan meille arkipäiväisiä asioita, kuten soutu- tai onkiretkiä, marja- ja sienireissuja, saunomista rantasaunassa tai metsässä samoilua makkaranpaistoineen. Tällaisia ei kuitenkaan vielä ole ostettavina tuotteina alueellamme. Toisaalta matkailijat hakevat ainutlaatuisia luksuselämyksiä, joita muut eivät ole kokeneet.

Myös esimerkiksi luonnon hyvinvointivaikutukset ovat alihyödynnetty voimavara matkailutuotteissa ja paikallisissa tarinoissa riittää ammennettavaa. Saimaan ainutlaatuisista luontoarvoista viestiviä elämyksiä haluamme saada lisää myytäviksi tuotteiksi ja helposti saavutettaviksi. Lisäksi tavoitteena on aktivoida muita toimijoita, paikallisia ihmisiä, seuroja tai yhdistyksiä, toimimaan palveluntarjoajina tai paikallisoppaina matkailijoille, esimerkiksi sivutoimisesti tai kevytyrittäjänä ja näin luoda uudenlaista liiketoimintaa ja elinvoimaa alueelle.

Hankkeen aikana autetaan yrityksiä ja toimijoita tuotekehityksessä, eli ensinnäkin löytämään luonnon, terveyden ja hyvinvoinnin, ruoan tai perinteiden ympäriltä ne Saimaan helmet, jotka kiinnostavat tänne saapuvaa matkailijaa sekä saamaan ne myyntiin digitaalisiin kanaviin. Hanke tarjoaa yrityksille 100 € omavastuulla tukea ja koulutusta koko myyntipolku huomioiden eli tuoteideasta siihen, että tuote on sähköisesti ostettavissa.

Katso lisää, kysy tai ota meihin yhteyttä!

Melontaa Saimaalla

Kuva: Heidi Lehtosaari

Artikkelikuva: Visit Finland