Hyödyt yrityksille

  • kv-osaaminen kasvaa
  • medianäkyvyys
  • messukontaktit ja -markkinointimateriaalit jäävät yritysten käyttöön
  • hankkeen jälkeen yritykset voivat muodostaa verkostoja ja tehdä yhteistyötä muissa tapahtumissa

Tavoitteet

Suomi oli tammikuussa 2019 maailman suurimman elintarvikealan messutapahtuman Grüne Wochen pääyhteistyökumppani. Keski-Euroopan markkinat, ml. Saksan markkinat ovat tärkeitä Suomen ruokatuotteiden viennille. Berliinissä järjestettyyn messutapahtumaan varattiin Saimaa-osasto Suomen messuhalliin.

Hankkeen tavoitteena oli

  • aktivoida eteläsavolaisia elintarvike- ja ruokamatkailuyrityksiä messuille ja vientitoimintaan, etenkin Saksan markkinoilla toimimiseen ja näkyvyyden hankkimiseen,
  • valmentaa yrityksiä solmimaan kontakteja kansainvälisillä markkinoilla,
  • tukea yritysten tuotteiden ja palveluiden muotoilua uusille markkinoille soveltuvaksi, ja
  • tukea messukontaktien jälkihoidossa.

Toimenpiteet

Hanke tuotti yrityksille kansainvälistymiseen liittyvän valmennuksen, joka sisälsi mm. perehtymistä liiketapakulttuuriin, viestintään, kontaktien löytämiseen ja markkinan vaatimuksiin. Saksalaistoimittajia vieraili Etelä-Savossa syksyllä 2018, jolloin eteläsavolaisia yrityksiä esiteltiin toimittajille.

Messut järjestettiin Berliinissä 18.-27.1.2019 (10pv). Messujen yhteydessä järjestettiin erilaisia tilaisuuksia sekä kontakti- ja neuvottelumahdollisuuksia.

Messukontaktien jälkihoidossa yrityksille annettiin tukea ja neuvontaa.

Rahoitus

Grüne Woche Saimaa oli maakunnallinen hanke, jonka toteuttaja oli Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy.

Hankkeen kokonaisbudjetti oli 163.502 euroa. Hanketta rahoittivat Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta (70%), Miksei Oy, Savonlinnan Hankekehitys Oy ja yritykset. Savonlinnan Hankekehityksen osuus oli 11.241 euroa. Messuille ja valmennuksiin osallistui neljä savonlinnalaista yritystä.

Tulokset

Etelä-Savosta messuille osallistui 15 yritystä, osana yli 80 yrityksen joukkoa, joiden tuotteet ja palvelut olivat esillä Suomen messuhallissa. Suomen maakunnista Saimaa-osasto oli laajin maakuntaosasto. Suomalaiset tuotteet näkyivät tammikuussa 2019 Suomi-kampanjoina saksalaisissa liikeketjuissa. Yrityksiltä saatiin hyvä palaute messujärjestäjien yhteistyöstä ja siitä, että pk-yritysten osallistuminen oli järjestetty sujuvaksi.

Berliner Zeitung lehdessä oli 14.10.2019 juttu: “Kuin sadussa. Eli siellä, missä onni asuu.” BZ on Berliinin suurin päivälehti. Jutussa esitellään Suomea, kaupungeista mm. Savonlinnaa ja hankeyrityksistä mm. Mustan Virran Panimo.

https://www.bz-berlin.de/reisen/reisebericht-finnland-wo-das-glueck-zu-hause-ist

Messujulkisuus ei rajoitu vain messutapahtumaan; messut ovat työkalu, jolla luodaan suhteita. Pelkästään Grüne Woche -medianäkyvyyden arvoksi on tutkimuksessa arvioitu 7,5 miljoonaa euroa.
Kokonaisuutena juttuja on tähän mennessä julkaistu yhteensä yli 1700 Saksassa. TV-raportteja on tehty 200, some-julkaisuja 1000 ja radiohaastatteluja 50. Näissä savonlinnalaiset yritykset ovat olleet erittäin hyvin edustettuna.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Päivi Karhunen, p. 044 794 2212, paivi.karhunen@mikseimikkeli.fi, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy elinkeinoasiamies Matti Skyttä, p. 044 417 4010, matti.skytta@savonlinna.fi, Savonlinnan elinkeinopalvelut ja kehittämispäällikkö Riitta Vahela-Kohonen, p. 044 571 5831 riitta.vahela-kohonen@savonlinna.fi, Savonlinnan Hankekehitys Oy